Werkwijze
Na het eerste contact vindt een intakegesprek plaats met de leerling,
ouders en/of de school. Daarin worden zaken verduidelijkt als: wat is
de hulpvraag, welke verwachtingen zijn er en past de vraag bij wat er
geboden kan worden?
Mogelijk wordt er een aanvullend onderzoek uitgevoerd of doorverwezen
naar een andere deskundige, zoals een psycholoog of orthopedagoog.
Hierna wordt een handelingsplan opgesteld. Dit handelingsplan wordt
gebruikt als uitgangspunt voor de Remedial Teaching. Tijdens de
uitvoering is er met betrokkenen regelmatig voortgangsoverleg. Zo
nodig wordt tussentijds het handelingsplan bijgesteld.
Aan
het eind van de periode, van 10 sessies, wordt een verslag gemaakt van
de afgelopen periode. Dit verslag wordt besproken met de leerling,
ouders en eventueel met de school. Hierbij wordt ook bekeken of een
nieuwe begeleidingstermijn wenselijk is.

Mogelijkheden
In mijn praktijk in Bilthoven begeleid ik de leerlingen van zowel
basis- als voortgezet onderwijs. Online begeleiding mogelijk, waarbij
gewerkt wordt met een beveiligde digitale leeromgeving.
Ik maak gebruik van diverse toetsen, waaronder een vragenlijst voor
effectieve leerstrategieën en screening van dyslexie en dyscalculie.
Wanneer meer onderzoek nodig blijkt, werk ik samen met psychologen.
Door deze samenwerking blijven zowel overbodig onderzoek als kosten
beperkt.
Het komt ook voor dat ik in de klas van de leerling kom praten over
verschillend zijn. Hierbij ligt de nadruk niet op de leerling, maar op
begrip en respect krijgen voor elkaar.
- Ik bied begeleiding voor:
- Leesproblemen en dyslexie
- Rekenproblemen en dyscalculie
- Leermotivatie
- Huiswerkplanning
- AD(H)D en ASS
Ik ben geregistreerd lid van de Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers (LBRT), geregistreerd bij het SKJ en heb het KIWA keurmerk en ben aangesloten bij Zorg voor ZZP.